فلسفه سیزده به در | روز طبیعت در ایران

فلسفه سیزده به در | روز طبیعت در ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۳

همه با سیزده‌به‌در یا روز طبیعت آشنایی داریم و چه بسا بارها در سیزدهم فروردین برای گرامی داشت این روز به دامان طبیعت پناه برده باشیم، اما افراد کمی از فلسفه و چرایی جشن سیزده به در آگاه هستند و می‌دانند که چرا ایرانیان در این روز از خانه‌هایشان بیرون می‌روند. با فاینداتور همراه باشید تا از رموز این روز خاص برایتان پرده برداری کنیم.

فلسفه سیزده به در

معرفی سیزده به در

سیزده به در از دیرباز جزو جشن های نوروزی ایرانیان محسوب می‌شد. سیزده به در به روز سیزدهم فروردین ماه گفته می‌شود به عبارت دیگر در هر سال یکبار سیزده به در گرامی داشته می شود. این روز علاوه بر سیزده به در به نام روز طبیعت نام گرفته است و همواره جزو تعطیلات رسمی ایران بوده و هست.
روز بعد از تعطیلات سیزده به در ایرانیان دوباره به سر کارهایشان باز می گردند و کار و تلاش در سال نو به معنای واقعی آغاز می‌شود. تفکری که بین عموم مردم در رابطه با این جشن وجود دارد این است که این روز از گذشته نحس بوده و برای آن که دچار شومی آن نشوند باید از خانه بیرون بروند تا نحسی سیزده به در نیز با آنها از خانه و کاشانه‌شان دور شود؛ اما جالب است بدانید که صدها عقیده در رابطه با چرایی سیزده به در وجود دارد که به احتمال زیاد شما هم از بسیاری از آنها اطلاع ندارید.
اغلب می دانیم که در روز طبیعت باید از خانه خارج شویم و با دوستان یا خانواده به دامان طبیعت رفته و گوشه‌ای را برای اتراق انتخاب کنیم و تمام روزمان را در طبیعت سپری کنیم؛ اما به‌راستی فلسفه سیزده به در چیست؟ آیا بهتر نیست که پیش از گرامی داشت این روز با فلسفه‌ و چگونگی به وجود آمدنش آشنا شویم؟
با فاینداتور همراه باشید تا بیشتر درباره علت اصلی به وجود آمدن روز سیزده به در برایتان بگوییم. معرفی سیزده به در روز طبیعت در ایران

فلسفه سیزده به در

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم سیزده به در پیشینه‌ی طویلی در تاریخ ایرانیان دارد به همین خاطر علت دقیق و اصلی آن مشخص نیست و پژوهشگران با تحقیق بر روی آثار به جای مانده از این جشن و آنچه در کتابهای کهن آمده، دلیل آن را حدس زده‌اند ما در اینجا به برخی از مهمترین دلایل به وجود آمدن سیزده به در خواهیم پرداخت.
مهمترین دلیل سیزده به در این است که از دیرباز عدد 13 در میان ایرانیان شوم بوده است به همین خاطر آنها تلاش می کردند تا سیزدهمین روز از آغاز سال نوی خود را در کنار دوستان و آشنایان سپری کنند تا دچار شومی این روز نشوند. با توجه به پیشرفت علم این روزها کمتر کسی به این موضوع اعتقاد دارد و بیشتر نحس بودن این روز به نوعی شوخی، تغییر هویت داده است و مردم بیشتر از این روز به عنوان زمانی برای تفریح و گردش در کنار خانواده استفاده می‌کنند.
عقیده‌ی دیگر که کمی منطقی‌تر به نظر می‌رسد سیزده به در را به چگونگی قرارگیری موقعیت اجرام آسمانی مرتبط می‌کند. بر این اساس معتقد هستند که ستاره‌ها در حالتی قرار می‌گیرند که فرکانسی از خود منتشر می‌کنند که آثار مثبتی روی انسان ندارد و روی مغز موجودات زنده اثر می گذارد. همین موضوع باعث شده که نحس بودن روز 13 فروردین را به اجرام آسمانی مرتبط کنند و بیان شود که بهتر است موجودات زنده در کنار هم باشند تا به تنهایی با این فرکانس روبه رو نشوند.
بر اساس یکی دیگر از عقایدی که مرتبط با سیزده‌به در است، این روز متعلق به خدای باران بوده و مردم باید در سیزدهم فروردین از کاشانه‌ی خود بیرون می‌آمدند تا به پرستش این خدا بپردازند تا در نهایت مورد بخشش قرار گرفته و سالی پر از باران و برکت پیش رو داشته باشند.
از سوی دیگر برخی فلسفه‌ی سیزده به در را پایانی خوش برای نوروز می دانند زیرا از دیرباز نوروز یکی از مهمترین جشنهای ایران به حساب می آمد به همین خاطر ایرانیان در روز سیزدهم فروردین ماه گرد هم می‌آمدند تا نوروزشان را در کنار هم جشن بگیرند و پایان خوشی را برای نوروز رقم بزنند.
اگر بخواهید ریشه‌ی سیزده به در را در تاریخ و فرهنگ ایرانیان جستجو کنید، باید بگوییم که ایرانیان به روز سیزدهم هر ماه تیر روز می گفتند و در زبان اوستایی نیز این روز تیشتر خوانده می شد و تیشتر نام الهه‌ی باران بود به بیان دیگر ایرانیان در گذشته سیزده به در را روز رحمت الهی یا همان باران می دانستند.
در اینجا برخی از معروفترین نظریات را درباره نوروز بیان کردیم اگر شما عقیده دیگری در رابطه با نوروز دارید و یا شنیده‌اید، آن را با ما در میان بگذارید. فلسفه سیزده به در فلسفه سیزده به در | روز طبیعت در ایران

سیزده بدر نحس یا مبارک ؟

در روز سیزده به در ایرانیان در کنار هم جمع می شوند و با هم پیک نیک بر پا می کنند و حتی گاهی به رقص و پایکوبی می پردازند به همین خاطر این روزها بر شمار افرادی که معتقد هستند، سیزده به در روز شومی است، کاسته شده و بیشتر به عنوان زمانی برای دور هم بودن شناخته می شود.
نباید فراموش کرد که سیزده به در در فروردین ماه است، درست زمانی که درختان در بسیاری از مناطق ایران شکوفه می دهند و سرمای زمستان به پایان می رسد بنابراین شاید درست نباشد که سیزده به در را روزی بد یومن بدانیم. از سوی دیگر همواره گرامی داشت طبیعت و مراقبت از آن در فرهنگ ایرانی ها بوده به همین خاطر افراد بسیاری این روز را زمانی برای توجه به طبیعت و رسیدگی به گیاهان می دانند.
هنوز هم کشاورزان زیادی در سراسر کشور عزیزمان در روز سیزده به در به هرس کردن درختان می پردازند و این روز را زمانی برای شادی کردن از آمدن بهار می پندارند. بد نیست بدانید که پیشینه‌ی سیزده به در به 12 هزار سال پیش باز می گردانند و زمانی که مردم فکر می کردند به هر دلیلی اگر در خانه‌های خود بمانند پر از غم خواهند شد؛ اما حالا بهتر است این روز را زمانی برای لذت بردن از طبیعت زیبای خدادادی بدانیم و تلاش کنیم به جای تخریب آن، قدمی هرچند کوچک برای بهبود وضعیت طبیعت و حیات وحش ایران بر داریم.
سیزده به در نحس یا مبارک ؟ سیزده به در در ایران

فلسفه گره زدن چمن در سیزده بدر

در روز سیزدهم فروردین ماه بسیاری از دختران دم بخت چمنی را گره می‌زنند و معتقد هستند که این کار باعث می‌شود تا در سال جدید همسری نصیبشان شود؛ اما این موضوعی است که حالا شاهد آن هستیم، آیا این رسم در گذشته نیز وجود داشت؟ آیا به راستی گره زدن چمن باعث باز شدن بخت می شود یا در ورای این رسم، داستان و فلسفه‌ای نهفته است؟
ماجرای گره زدن چمن در سیزده به در به کیومرث یا گیومرث باز می گردد او در داستان های شاهنامه به عنوان نخستین شاه شناخته شده است. گفته می شود که کیومرث دارای فرزند دوقلوی دختر و پسر بود. در آن زمان قرار بر این شد که این دو فرزند با یکدیگر ازدواج کنند اما به دلیل آن که رسمی برای ازدواج در نظر نگرفته بودند، این دو خواهر و برادر با گره زدن دو شاخه از یک گیاه به عقد یکدیگر در آمدند و از آن پس گره زدن گیاه به عنوان نماد پیوند زوج‌ها با یکدیگر شناخته شد.
بد نیست بدانید که این رسم در زمان سلسله‌ی کیانیان (دومین پادشاهی اساطیری) از رونق افتاد اما هخامنشیان باری دیگر این رسم را زنده کردند و از آن دوران تا کنون هنوز گره زدن گیاهان در روز سیزده به در رواج دارد. فلسفه گره زدن چمن در سیزده به در  گره زدن چمن در سیزده به در

مقاصد مناسب سیزده به در 1401 

اگر هنوز مقصد مناسبی برای گشت و گذار در روز طبیعت یا سیزده به در پیدا نکردید، می‌توانید خیلی راحت به صفحه تور طبیعت گردی بروید و یا با سرچ کلمه طبیعت در قسمت جستجوی وبسایت فاینداتور با مقاصد مناسب برای طبیعتگردی در ایران و خارج از ایران آشنا شوید.
مقاصد مناسب سیزده به در 98 سخن فاینداتور
با هم کمی با چرایی سیزده به در و فلسفه‌ی آن آشنا شدیم و می‌دانیم بسیاری از شما عزیزان نیز روز سیزدهم فروردین خود را در طبیعت می‌گذرانید؛ خواهشمندیم در این روز کمی بیشتر به طبیعت اهمیت بدهید و از رها کردن زباله در طبیعت خودداری کنید. متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل عدم رسیدگی مناسب بسیاری از منابع طبیعی ایران از بین رفته‌اند و یا تا حدود زیادی آسیب دیده‌اند و این موضوع با همیاری همه‌ی ما با یکدیگر بهبود خواهد یافت.
نظرات و خاطرات خود را درباره سیزده به در با ما در میان بگذارید و بگویید سیزده به در به چه جایی رفتید و آیا از وضعیت طبیعت آن ناحیه راضی بودید یا خیر.
۱۹۰۰ ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ نویسنده : تحریریه فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading